6.3.13

Trojanska hästen

Det här med bloggar är fascinerande. Jag skulle kunna använda en god stund till en djupare analys av gårdagens bloggskola, föreläsarnas förhållning till bloggar och publikens intresse för att blogga, men eftersom jag just på min adra blogg lovade mig själv och mina läsare att jag ska ta hand om mig själv och gå och sova så får det bli riktigt kort och konsist. Det är intressant hur bloggar slagit igenom i Svenskfinland, med mycket fokus på livstil. Jag tror att bloggar används på olika sätt i olika länder, beroende på vilket behov som råkar finnas i samhället just då. I Finland tror jag att det är är mycket hemmamammor som varit både ivriga bloggare och genuint intresserade bloggläsare, därför har livstilsbloggarna haft en så otroligt stark genomslagskraft. Vi är inte heller ett alltför politiskt folk, få vill gå in på tunga politiska frågor i offentligheten. Istället blir politik något lättsamt och lättsmält på dessa bloggar men de är absolut inte apolitiska fast de ger sken av att vara det! Och jag är glad för att den här nya sortens politik smyger sig in i maktens korridorer nästan helt obemärkt. Det klassas kanske som något obetydligt men jag är helt säker på att den här sortens informationsflöden kommer att ha stor samhällsmakt i framtiden. Se bara hur Kemikaalicocktail Nora genom sin blog lyckats få bort "avocado-dippen" från marknaden, eller hur extrem-radiopratarna fick sig en ordentlig omgång efter att ha kritiserat en bloggare. Bloggvärlden är nog inte på långt när död... den kommer starkt, men den kommer obemärkt och det är det som är det fina med det! Lite som en trojansk häst liksom. Gonatt. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar