25.3.13

Gott folk, det här är inte normalt!

Igår lyssnade jag på Joel Salatins visdomar på Healthy Life Summit Podcasten. Jag bandade in inslaget för jag har för mig att det bara gick att lyssna på det igår. Och eftersom barnen hade världens efter-läggdags-hålligång just precis då jag satt mig framför datorn tänkte jag att det är bäst att banda. På min bandade version kan man höra både ungar som behöver ett glas vatten, behöver på toa, ungar som stänger in sin mor på vessan och ljudet av morsan som spolar i den nattsvarta vessan. Att belysningen är släkt är ju inget man hör iofs, men man kan föreställa sig.

Men det är inte det väsentliga utan det väsentliga är att Joel Salatin är en himla intelligent och insiktsfull man. Ja hans insikter mäter sig väl med de personer jag mött på andra sidan jorden. Det fick också sig en förklaring under podcastens gång, nämligen han är född i Venezuela, hans föräldrar fick för sig att köpa en gård i Venezuela efter kriget, och flyttade sedermera hem till USA i slutet av 60-talet där de startade upp en ekologisk gård. Han har alltså via sin uppväxt blivit medveten om hur viktigt det är att inte förlorar kontakten med den mat vi äter, för det är den maten som håller oss vid liv. Tänk att majoriteten av den urbana befolkningen totalt ignorerar den saken, det är ju helt ofattbart. Vad gör vi om matbutikerna slås ut i över en vecka och om frysen på samma gång slås ut (säg fast i en höststorm eller något dylikt)? Joel Salatin & co lär fortsätta leva sitt liv som förr men vi urbana människor kommer nog att ha svårt att få mat på bordet efter en vecka utan påfyllnad.

Han talade om vikten att lära barnen varifrån maten kommer, om vikten att använde vedspis och lära barnen att gallra träd i skogen och ta fram ved, om vikten att lära oss att restaurera miljön (genom hållbart jordbruk innefattande djur som gör kretsloppet slutet) istället för att förstöra den, om vikten av höns på bakgården som ett slutet kretslopp. Många reagerar negativt på tanken om egna höns pga smittoriskerna, vilket Salatin kontrade med att en vanlig hund skiter ner sin omgivning 7 gånger mer än vad en höna gör. Han sa också att hönorna förr i tiden hade en funktion som det moderna samhällets kylskåp och avstjälpningsplats tagit över: dvs då man inte kunde uppbevara nykläckta ägg länge var det viktigt att ha produktion på hemmagården, och eftersom det inte fanns skräpupphämtningssystem så åt istället hönsen upp avfallet och det löste problemet med både lukt och insekter (jag antar att han menade att det är problem som man kan få av kompostering på egen gård). Han berättade också om hur "den gröna revolutionen" dvs kemikaliernas framfart över jordbruket kom till efter kriget, då det fanns en massa krigsteknologin som inte var användbar i fredstider, så man hittade på att använda den på de gröna grödorna och kalla det för den gröna revolutionen. Smart va?

För att förtydliga vill jag ännu säga att Salatin absolut inte förespråkar en återgång till det förgångna utan att vi ska ta vara på de teknologiska innovationer som finns idag och använda dem för att restaurera världen vi lever i. Med innovationer syftar han ju då inte percis på pesticider eller genetiskt manipulerad mat då alltså, vilket ni kanske förstod.  Hans snack var alltså så insiktsfullt och givande att jag klickade hem hans bok "Folks, this ain't normal" medan jag lyssnade. Återkommer med mera när jag läst boken.

 Tills dess, bekanta er med det här som Sanna Ehdin skriver om ett lagförslag som förbereds i det tysta nere i EU-kretsarna. Det handlar om att förbjuda utrotningshotade frön och frön för amatörbruk och endast hålla kvar frön för yrkesbruk (ägda av företagen som står bakom "den gröna revolutionen"). Det är skrämmande. I många utvecklingsländer pågår en stor strid mot de här samma bolagen, för man har förstått att om de stora bolagen lyckas göra fröen till deras egen egendom så är det kört för alla småskaliga självförsörjande bönder. Men här uppe i Europa tycks vi vara olyckligt omedvetna om den här saken. Det är skrämmande, men än ett tecken på hur ignorant den moderna urbana befolkningen blivit gällande deras livsviktiga källa till överlevnad: maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar